Saturday, March 19, 2011

sebotol barbican untuk kawan

untunglah,mak limah dah reti jual barbican

"budak-budak sekarang ni makin rosak,keluar malam,ikut jantan,tengok-tengok perut dah kembung.tengok budak kampung sebelah tu.tup tap tup tap,dah lima bulan dalam perut." leter mak limah dekat anak gadis tingkatan lima beliau. abby namanya.boleh tahan jugalah gediknya. depan mak limah kemain lagi baik.bak kata mat saleh. step on ant,didn't die.haa,macam tu la lebih kurang.

"alah mak nie,tak update betul.biasa la tu mak keluar malam.barulah remaja",jawab si abby nie.

kalau gua ada anak perempuan macam ni,dah lama gua suap pasir dalam mulut tu.

gua beli barbican dari mak limah.RM2.50 aje kata mak limah. gua bagi RM3 tapi tak dapat baki. biarlah,rezeki dia.

"trupp tapp".

gua buka penutup botol air tu.gua lagakan mulut botol tu dengan mulut gua,baru nak minum.

"abang,abang",si abby panggil gaya gedik,stim gua dengar.
"apa?"sapa gua.
"ala,marila sini kejap.nanti mak dengar"pujuk si budak abby nie.

gua bangun berjalan ke belakang kedai.bukan nak buat benda tak elok,nak pergi berbual je.

"malam nanti abby ikut abang pergi main futsal boleh?abby bosan la cuti-cuti duduk dekat rumah je",pinta abby.

ahh sudah budak ni.dah buang tabiat ke?

"tak boleh,nanti mak limah marah.tak boleh!.kalau nak ikut juga,pergi tanya abang enderson"jawab gua sambil tuding jari dekat member gua yang tiba-tiba buat muka cemas.

"pi,aku pergi dulu.ada hal",kalut enderson berkata.
belum sempat gua tanya,enderson dah berambus meninggalkan gua.
gua pandang atas meja,tempat gua letak botol barbican tadi. hebat!,tinggal botol je.
"lahanat punya enderson,patotlah cepat aje nak berambus",bising gua dalam hati.

gua tengok mak limah senyum sinis."apa senyum-senyum mak limah?saya taknak beli yang baru,dah tak ada duit".gua angkat kaki nak balik rumah.

gua tengok muka mak limah sedih.barangkali dia yang suruh enderson habiskan,bajet gua nak beli yang lain. nak untung cepat gayanya.


untunglah,mak limah dah reti jual barbican.

2 comments: